voor inwoners, met gemeenten

Waarom zou jij minder willen drinken?

Veel mensen drinken onbewust bijna dagelijks alcohol. Gaat dit voor jou ook op? Wil je zien wat er gebeurt als je die gewoonte doorbreekt? Dan is IkPas iets voor jou!

IkPas is een uitdaging aangaan met jezelf. Je drinkt een maand geen alcohol om eens te kijken wat het met je doet. Je wordt je bewuster van de keuze die je kunt maken om wel of niet te drinken, je doorbreekt je vastgeroeste patronen en alcohol is niet meer vanzelfsprekend.

Veel deelnemers van IkPas ervaren positieve lichamelijke veranderingen; ze voelen zich fitter en scherper, slapen beter, vallen af en hebben een betere huid. IkPas helpt je bij je uitdaging. Je kunt bij IkPas terecht voor vragen, tips, artikelen, recepten… alles om jouw uitdaging te volbrengen!

We vragen je niet om nooit meer alcohol te drinken, maar om je alcoholgebruik even op pauze te zetten.
Meld je aan op www.ikpas.nl

Minder drinken: wat is jouw reden?

Wij vroegen mensen waarom ze minder alcohol willen drinken. De top vijf:

  • Om beter te functioneren.
  • Omdat het beter is voor mijn gezondheid.
  • Omdat ik anderen niet in gevaar wil brengen (bijvoorbeeld in het verkeer).
  • Omdat ik niet verslaafd wil raken.
  • Omdat ik een goed voorbeeld voor mijn (klein)kinderen wil zijn.
Het maakt niet uit wat jouw reden is om minder te drinken. Probeer het eens! 30 dagen zonder alcohol. Makkie of uitdaging? Meld je aan op www.ikpas.nl

Minder drinken: welke afspraak kun jij met jezelf maken?

Minder drinken kun je op verschillende manieren doen. Anderen maken bijvoorbeeld de volgende afspraak met zichzelf:

  • Ik drink alleen nog maar in het weekend.
  • Ik spreek van tevoren met mezelf af hoeveel ik die avond mag drinken.
  • Wij lassen af en toe alcoholvrije periodes in.
  • Ik drink maximaal 1 glas alcohol per dag.
Welke afspraak kun jij met jezelf maken?

Help anderen minder te drinken

Wil je iemand anders helpen die graag minder wil drinken? Wij vroegen mensen hoe ze anderen hierbij steunen. Zij gaven de volgende tips:

  • Haal alcoholvrije alternatieven in huis. Zorg dat je bijvoorbeeld ook een alcoholvrij biertje koud hebt staan of maak een alcoholvrije cocktail.
  • Maak geen flauwe opmerkingen als iemand minder wil drinken.
  • Spreek je waardering uit voor degene die probeert minder te drinken.
  • Steun hem of haar door mee te doen als je samen bent.

Meer ondersteuning nodig?

Merk je dat minder drinken toch moeilijker is dan je dacht? Er zijn allerlei mogelijkheden om hier ondersteuning bij te krijgen. Bijvoorbeeld:

  • Online en anonieme ondersteuning van Minderdrinken.nl
  • Of maak gratis gebruik van een check-up bij Jellinek, waarbij je in vier gesprekken stilstaat bij je eigen alcoholgebruik. Interesse in deze check-up? Neem dan vrijblijvend contact op met Jellinek via moti55@jellinek.nl
  • Maak gratis gebruik van Jellinek Online Zelfhulp
En natuurlijk kun je altijd bij je huisarts terecht.

De cijfers

Hoe zit het met alcoholgebruik in Gooi en Vechtstreek?

  • Ruim 8 op de 10 inwoners van 19 jaar en ouder in Gooi en Vechtstreek drinkt wel eens alcohol.
  • Bijna een kwart van de inwoners van 19 jaar en ouder in Gooi en Vechtstreek drinkt overmatig alcohol (mannen meer dan 14 glazen per week, vrouwen meer dan 7 glazen per week).
  • Ruim een derde van de vrouwen tussen de 50 en 75 jaar drinkt overmatig. Dit is hoger dan het landelijk gemiddelde.

Alcohol en gezondheid, hoe zit het nu echt?

Dit werd lang gezegd op basis van een onderzoek uit 2011. Hieruit bleek dat mensen die niet dronken ongezonder waren dan mensen die één glas per dag dronken. Waar echter geen rekening mee was gehouden, was het feit dat er onder de niet-drinkers veel ex-alcoholverslaafden zaten, die ongezonder leefden/hebben geleefd en mensen die wegens ziekte medicijnen gebruikten. Als je hiermee rekening houdt, blijkt juist dat niet drinken gezonder is dan wel drinken.

Een glaasje kan inderdaad helpen om te ontspannen. Maar bij doordrinken of regelmatig gebruik vergroot het juist de kans op spanning.

Jarenlang werd gedacht dat alcohol goed is voor hart- en bloedvaten. Inmiddels weten we dat alcohol drinken juist een hoge bloeddruk kan veroorzaken. En daarmee is de kans op hartproblemen groter. Het advies voor je gezondheid is: drink niet of maximaal 1 glas per dag.

Doordat je lichaam verandert, kan je minder makkelijk alcohol verwerken. Ook loop je meer risico om te vallen. Gebruik je medicijnen, dan kan een combinatie met alcohol gevaarlijk zijn.

Als je een glaasje alcohol drinkt voor je naar bed gaat, kom je vaak makkelijker in slaap. Maar mensen slapen daarna vaak onrustiger. Ze slapen lichter, moeten vaker naar het toilet en worden vaker wakker.

Dat geldt voor verschillende soorten kanker. Het maakt daarbij niet uit welk soort alcohol je drinkt.