voor inwoners, met gemeenten
Landelijk telefoonnummer informatie corona

Heeft u vragen over het coronavirus? Via het (gratis) landelijk informatienummer 0800-1351 kunt u al uw vragen stellen. Dit nummer is open van maandag t/m vrijdag van 08.00 uur tot 18.00 uur. Gesloten in het weekend en op feestdagen

Landelijke websites

Ook op de websites van de Rijksoverheid en het RIVM vindt u veel actuele informatie over het coronavirus.

Callcenter GGD Gooi en Vechtstreek

Heeft u vragen dan kunt u bellen naar het callcenter van de GGD: 035-6926400. Wij zijn dagelijks bereikbaar van 09.00 tot 16.00 uur.

Doven en slechthorenden kunnen hun vragen stellen via corona@ggdgv.nl.

Informatienummer 0800-7707707 van vragenovercorona.nl in 200+ talen (inclusief Oekraïens)  

Iedereen die vragen heeft over corona kan via het gratis informatienummer 0800-7707707 van vragenovercorona.nl in gesprek met een zorgprofessional. De informatielijn van maakt gebruik van een tolkenservice. Via deze tolkenservice zijn gesprekken in meer dan 200 talen mogelijk. Wanneer tijdens het telefoongesprek blijkt dat er hulp van een tolk nodig is, dan belt de zorgprofessional deze in. Vervolgens gaat het gesprek verder tussen de zorgprofessional, beller en tolk.  Het informatienummer is dagelijks bereikbaar van 08.00 tot 20.00 uur. De chatfunctie op de website (beschikbaar van maandag t/m vrijdag van 14.00 tot 20.00 uur) blijft vooralsnog alleen in het Nederlands en Engels.

Hulplijnen
Voor een vertrouwelijk gesprek en een luisterend oor kunt u bij verschillende hulplijnen terecht.

  • De Luisterlijn: 088-0767000
  • De ANBO (Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen): 0348- 466666
  • Het Rode Kruis: 070-4455888
  • Centrum voor Levensvragen Gooi en Vechtstreek: 06-26055438
  • Informatie- en Verwijscentrum mentale gezondheid: IVC
Platforms en helpdesks in andere talen
  • Het Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlandersheeft een hulplijn voor vragen over corona. Ze zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 13.00 tot 16.00 uur. U kunt bellen naar 030 – 3050100.
  • De CAS Helpdesk(Corona Actiecomité Statushouders) is van maandag tot vrijdag telefonisch bereikbaar tussen 14.00 uur en 16.00 uur voor vragen over corona. U kunt hen bellen op het telefoonnummer 085 – 5808800. Ze spreken Arabisch en Tigrinya.
  • Op de Facebookpagina’s Syriërs Gezonden Eritreeërs Gezond en Farsi Gezond worden iedere dag berichten geplaatst over het coronavirus.
  • Het Rode Kruis heeft een Whatsapp-Hulplijn voor mensen die geen Nederlands spreken. U kunt er terecht met vragen in het ChineesMarokkaans-ArabischPortugeesTamazight (Berbers) en Turks.