voor inwoners, met gemeenten

Samen voor gezond

Je goed voelen en gezond zijn. Dat wil iedereen. In Gooi en Vechtstreek vinden we dat reden genoeg om van de gezondheid van inwoners nog meer werk te maken. Hoe meer we samen doen, hoe beter dat lukt.

Gezond blijven is meer dan niet ziek worden

Het coronavirus heeft grote invloed op ons dagelijks leven. Met verschillende maatregelen proberen we er met zijn allen voor te zorgen dat zoveel mogelijk Nederlanders gezond blijven. Maar gezond blijven, is meer dan niet ziek worden.

Ook nu kun je veel doen voor je gezondheid

Ondanks dat veel niet meer kan en mag, zijn er nog heel veel dingen die je wel kunt doen. Met deze tips en informatie willen we je daarbij helpen.

Tips om gezond te blijven

Zorg goed voor je lichaam. Voldoende slapen, gezond eten en lekker (binnen) bewegen zijn hierbij belangrijk. Maar hoe zorg je daar nou voor? Bekijk hieronder de tips om jouw lichaam gezond te houden.

Beweeg iedere dag minimaal 30 minuten.

Bewegen is niet alleen gezond voor je lichaam, maar ook voor je geest. Van bewegen word je fysiek én mentaal fitter. Je slaat dus twee vliegen in één klap. Ook helpt bewegen overdag vaak om ‘s nachts beter te slapen. Neuropsycholoog Erik Scherder vertelt in dit filmpje meer over de positieve effecten van bewegen.

Wat kun je doen?

Bewegen is (juist nu) niet altijd makkelijk, maar de grote winst zit hem in de kleine rituelen. Doe bijvoorbeeld 20 kniebuigingen bij het koffieapparaat, doe tussendoor 1 minuut een plankhouding of ga even touwtje springen. Zit je veel? Voer je telefoon- of videogesprekken wandelend of op zijn minst staand. Ook kun je online sportles volgen (tip: Google op “gratis thuis workout”). Of misschien voel je meer voor online yoga (tip: doe gratis mee met happywithyoga). Of ga lekker naar buiten voor een wandeling. Zoek wel rustige gebieden op en houd minimaal 1,5 meter afstand van anderen.

Klik op de onderstaande pagina’s voor meer inspiratie om te bewegen:

Beter in het groen

De natuur heeft veel positieve effecten.  Ga daarom als het kan naar buiten in het groen om te bewegen. Dan zorg je voor inspanning en ontspanning tegelijk. Je kunt een eindje wandelen of fietsen in de natuur. Lekker op een bankje zitten en genieten van de natuur kan natuurlijk ook.

Kijk voor meer tips en informatie over de effecten van groen op je gezondheid op Beter in het groen.

Eet gezond; veel verse groente en geen of weinig vlees

Eet vooral onbewerkte voeding, groente, peulvruchten, noten etc. Deze bevatten belangrijke vitaminen en mineralen en zijn rijk aan vezels.

Misschien heb je nu extra tijd om gezond te koken. Hieronder vind je handige informatie en tips.

Wil je stoppen met roken?

Stoppen met roken is altijd een goed idee. Op onderstaande sites vind je  informatie over  ondersteuning.

Drink geen of met mate alcohol

Als je stress door deze tijd ervaart, is het onverstandig om alcohol te drinken. Op onderstaande pagina lees je er meer over.

Zin in een gezonde uitdaging?

Sommige mensen pakken deze tijd aan om extra aandacht aan hun gezondheid te besteden. Ze gaan bijvoorbeeld 30 dagen yoga doen, geen alcohol drinken of vegetarisch eten. Meer inspiratie vind je op www.30dagengezonder.nl  De actiemaand was weliswaar in maart, maar je kunt altijd een uitdaging met je zelf aangaan.

Structuur is belangrijk. Zorg voor een vast dagelijks programma met daarin tijd voor werk/school, de boodschappen, rustmomenten etc. Voor sommigen ligt verveling op de loer. Geef het geen kans. Zoek je hiervoor tips en inspiratie. Bekijk dan onderstaande pagina’s.

Het is fijn als je je gedachten scherp kan houden en positief. Dan voel je je vrolijker en ben je mentaal fitter. Hoe zorg je daar nou voor?

Ga naar buiten

Even wandelen in de frisse buitenlucht en het groen, zorgen voor ontspanning. Ademhalingsoefeningen, meditatie, luisteren naar muziek en yoga kunnen ook het stressniveau helpen verlagen. Hieronder vind je een oefening om heel snel stress los te laten (bron: vereniging Arts en Leefstijl).

Word stress de baas in 19 seconden door de 4-7-8-ademhaling uit te voeren:
– Adem 4 seconden rustig en diep in via de neus;
– Houd die adem 7 seconden lang vast;
– Adem in 8 seconden de lucht via je mond weer uit.
Herhaal deze oefening 10 keer om je stressniveau direct te verlagen. Zorg ervoor dat je ademt vanuit je buik.

Ervaar je stress, maar kun je het huis niet uit? Maak een (virtuele) natuurwandeling
Wandelen in de natuur doet iedereen goed. De frisse lucht en het zien van al het groen in de natuur verlaagt stress en verhoogt genot. Ervaar je stress, maar kun je het huis niet uit? Ga dan thuis de natuur in. Maak een virtuele natuurwandeling met www.natuurmonumenten.nl in een van de 19 natuurgebieden van Nederland of volg broedende lepelaars met de lepelaarcam.

Het is oké, praat erover
Stress, angst zomer? Je bent niet de enige. Zoek steun en praat er over. Kijk ook bij onze campagne Hey, het is ok.

Meer tips om je hoofd gezond te houden in deze roerige tijd? Bekijk de onderstaande links.

Contact met mensen, familie, vrienden, buren is belangrijk voor je gezondheid.

Neem eens de tijd om lekker ouderwets kaarten of brieven te schijven. Gebruik de telefoon wat vaker. En beeldbellen (via wapp, facetime of zoom) is natuurlijk de nieuwe manier om op afstand toch elkaar te zien en spreken.

Het is belangrijk dingen te (blijven) doen waar je blij van wordt. Als je dingen doet waar je blij van wordt, voel je je vaak meer gelukkig en tevreden. Zoek je hiervoor tips en inspiratie? Bekijk dan de onderstaande pagina’s.