Het gezicht achter de leefstijlloketten in Hilversum: Chanelle Aerts
Publicatiedatum: 28 mei 2025
Als coördinator leefstijl en valpreventie bij Team Sportservice in opdracht van de gemeente Hilversum is Chanelle Aerts samen met haar collega’s Florien Heijne, Ellen Steusel, Eline Nauta en Roben Schenk verantwoordelijk voor vier leefstijlloketten in de stad. Ze werkte eerder als kinderverpleegkundige en praktijkondersteuner somatiek en rondde daarna de opleiding tot leefstijlcoach af. “Die combinatie maakt dat ik het medische perspectief én het leefstijl denken begrijp. Dat helpt in de gesprekken bij het leefstijlloket.”
“Wij kunnen het brede gesprek voeren en patiënten op weg helpen – dat scheelt collega zorgprofessionals kostbare tijd.”
Voor wie is het leefstijlloket er?
Inwoners van 18 jaar en ouder kunnen bij het leefstijlloket terecht voor advies en hulp om gezond(er) te leven, zoals bewegen, voeding, middelengebruik, zingeving, slaap of sociaal contact. Gesprekken zijn kosteloos en aanmelden kan via ZorgDomein (voor verwijzers), de website of een inloopspreekuur. Chanelle: “We merken dat een warme overdracht – de patiënt direct aanmelden – het beste werkt. Zelf laten bellen of een flyer meegeven leidt zelden tot actie.”
Wat kunnen verwijzers verwachten?
Het leefstijlloket biedt adviesgesprekken, verwijst door naar passende hulp of organiseert zelf laagdrempelige interventies, zoals supermarkt-safari’s of wandelgroepen. “Soms is één gesprek genoeg. Soms zijn meerdere gesprekken nodig of onderhouden we WhatsApp-contact.”
De leefstijlcoaches en buurtsportcoaches leefstijl werken volgens de principes van positieve gezondheid en motiverende gespreksvoering. Zij zijn hiervoor geschoold en geaccrediteerd. Intervisie, bijscholing en kennisdeling zorgen voor kwaliteit en vakmanschap. “We kijken breder dan alleen het eerste hulpverzoek. Soms komt iemand met een vraag over gewicht, maar blijkt eenzaamheid het grotere probleem. Die ruimte is er bij ons. Ook belangrijk: we zijn opgeleid in het
herkennen van ‘rode vlaggen’ en verwijzen terug als er medische zorg nodig is.”
“Soms komt iemand met een vraag over gewicht, maar blijkt eenzaamheid het grotere probleem.”
Waarom samenwerken?
Voor zorgprofessionals betekent doorverwijzen naar een leefstijlloket tijdwinst en bredere ondersteuning. “Wij hebben de ruimte om de vraag achter de vraag te vinden en inwoners gericht op weg te helpen. Dat scheelt huisartsen, praktijkondersteuners en andere zorgprofessionals kostbare tijd. Ook kennen we het lokale aanbod goed,” zegt Chanelle. Goede samenwerking begint volgens haar bij persoonlijk contact: “We zijn relatief nieuw in het zorglandschap, zorgprofessionals weten nog niet precies wat we voor hen en hun patiënten kunnen betekenen. Bij sommigen moeten we nog vertrouwen winnen. In wijken waar we regelmatig ons gezicht laten zien, stijgt het aantal verwijzingen zichtbaar.”
“We zijn relatief nieuw in het zorglandschap. Op sommige plekken moeten we nog vertrouwen winnen.”
Voorbeelden uit de praktijk
Een jong stel met een kinderwens werd verwezen voor leefstijladvies. Na één gesprek zetten ze meerdere stappen tegelijk: stoppen met roken, gezonder eten, meer bewegen. Chanelle: “Soms heb je maar één goed gesprek nodig als iemand gemotiveerd is.” Maar ook stap-voor-stap werkt het. Zoals bij een vrouw die kwam met voedingsvragen, maar bleek te worstelen met eenzaamheid. “We verbonden haar aan een sociale groep – dat was het begin van bredere verandering.” En een man die al jaren niet durfde te sporten uit schaamte, vond via ons een passende beweeggroep. “Het is die mix van tijd, vertrouwen en lokaal aanbod die het verschil maakt.”
Direct verwijzen?
Dat kan snel via Zorg Domein. Meer weten? Kijk op leefstijlloket Hilversum of neem contact op