Je somber voelen, angsten hebben of gespannen zijn. Bijna de helft van de Nederlanders krijgt ooit te maken met een psychische aandoening. Toch praten we er weinig over. Of u nu zelf last heeft van psychische klachten of iemand kent: praat erover. Want vertellen doet herstellen.
 Sommige mensen voelen zich door de coronatijd sneller somber, angstig of gestrest. Extra aandacht voor mentale fitheid is daarom juist nu belangrijk.

Webinar mentale gezondheid in coronatijd

Veel mensen merken dat deze tijd invloed heeft op hun mentaal welbevinden. Wat kun je doen om mentaal fit te blijven? Wat doe je als het even wat minder gaat? Bij wie kun je terecht als je je zorgen maakt om jezelf of een ander? En hoe ga je het gesprek aan over psychische gezondheid en hoe het echt met iemand gaat? Deze vragen werden beantwoord in het webinar ‘mentale gezondheid in coronatijd’ dat de GGD eind mei organiseerde. Bekijk het webinar hier terug.

Hoe lekker zit u in uw vel? Doe de test!

Als je mentaal fit bent, zit je lekker in je vel, sta je positiever in het leven, heb je minder last van stress en kun je problemen beter de baas. Test daarom uw mentale fitheid en kijk wat u kunt doen om mentaal fit te worden of te blijven.

Gesprekstips: hoe praat je over psychische problemen?

Praten over psychische klachten helpt. Je begrijpt elkaar beter en kunt zorgen met elkaar delen. Maar, het kan best lastig zijn. Dus hoe begin je?

  1. Stel open vragen
    ‘Hoe gaat het vandaag?’ of ‘Waar loop je op dit moment tegenaan?’
  2. Let op jouw eigen grenzen
    ‘Op die vraag geef ik liever geen antwoord.’
  3. Durf (door) te vragen
    Hoe gaat het nu écht met je?’ of ‘Hoe ging het de laatste tijd?’.
  4. Wees duidelijk
    ‘Ik heb de laatste tijd last van …’ of ‘Ik heb therapie, want …’
  5. Oordeel niet
    ‘Ik merk dat je somber bent, klopt dat?’
  6. Omschrijf uw psychische klachten
    ‘Ken je dat angstige gevoel van als je een presentatie geeft? Dat heb ik elke dag.’
  7. Vraag naar de behoefte van de ander
    ‘Hoe kan ik er voor je zijn?’ of ‘Welke vraag wil je dat ik stel?’
  8. De allerbelangrijkste tip: doe het samen
    Bij een gesprek zijn twee personen betrokken. Bekijk de tips die u kunnen helpen. En maak bijvoorbeeld samen een wandeling. Het is wetenschappelijk bewezen dat er tijdens het wandelen stofjes vrijkomen die een geluksgevoel geven. Ook is het fijner om te praten terwijl je naast iemand loopt.

Meer tips om het gesprek aan te gaan vindt u op de landelijke website van Hey, het is oké.

Hey, het is oké

Over Hey het is oké

Hey het is oké is een landelijke campagne van het ministerie van VWS. In de regio Gooi en Vechtstreek wordt deze campagne uitgevoerd door GGD Gooi en Vechtstreek

Als iemand psychische klachten heeft, wordt dat vaak duidelijk in zijn/haar dagelijks leven. Waaraan kunt u dat bijvoorbeeld merken?

  • Iemand raakt snel geïrriteerd.
  • Hij/zij kan zich niet goed concentreren.
  • Hij/zij huilt vaak.
  • Hij/zij gaat steeds meer alcohol drinken.
  • Hij/zij slaapt slecht.

Meer informatie als u zich zorgen maakt om iemand met psychische klachten vindt u op de website van thuisarts.

Een wat somber gevoel gaat vaak wel weer over. Maar als u somber blijft of maar blijft piekeren is het belangrijk dit serieus te nemen. Professionele hulp, een luisterend oor of begeleiding via een app: op de landelijke website van Hey, het is oké vindt u een overzicht van hulpverleners en initiatieven die kunnen helpen bij psychische klachten.

Natuurlijk kunt u ook terecht bij uw huisarts of een maatschappelijk werker van Versa Welzijn

 

 

Piekert u  veel, slaapt u slecht of heeft u veel stress? Op snelbeterinjevel.nl staan 3 online trainingen om zelfstandig te werken aan slaap-, pieker- of stressklachten. Een training bestaat uit oefeningen die u kunnen helpen om uw klacht te verminderen.

 

Door het wegvallen van (sociale) activiteiten, minder structuur en doordat we meer thuis zitten, is een beetje extra aandacht voor je mentale gezondheid een goed idee. Hiervoor gelden een aantal basistips:

  • Eet gezond, slaap en beweeg voldoende.
  • Zorg voor structuur in uw dag.
  • Doe dingen waar u blij van wordt. Bekijk onze praktische tips voor activiteiten (in de regio) die nu wel kunnen.
  • Gebruik geen alcohol of drugs om met uw emoties om te gaan.
  • Hou contact (op afstand) met anderen. Bekijk onze praktische tips en ondersteuning in de regio.
  • Kies een piekermoment. Het is goed om stil te staan bij stress, maar onprettig en zonde om dat de hele dag te doen. Kies daarom een vast moment om over zorgen na te denken. Stop na 15 minuten en ga iets leuks doen.
  • Volg de berichtgeving op (sociale) media niet op de voet.
  • Ga alleen af op feiten en betrouwbare informatie.

Als u zich zorgen maakt en met vragen zit over de gevolgen van de coronacrisis kunt u terecht bij Steunpunt Coronazorgen. Op dit digitale Informatie- en Verwijscentrum vindt u alle betrouwbare informatie en doorverwijzingen.

 

Meer informatie?

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Rinelle van den Top, adviseur gezondheidsbevordering, r.vandentop@ggdgv.nl